2023-1-TR01-KA210-VET-000161381 Vocational and Technical Training for the Development and Marketing of Innovative Fig Products (Yenilikçi İncir Ürünleri Geliştirme ve Pazarlamaya Yönelik Mesleki ve Teknik Eğitim)
Köklü kültürü ve elverişli iklim koşulları sayesinde Türkiye, yaklaşık 10 milyon incir ağacı ve yıllık yaklaşık 300.000 ton incir üretimiyle dünyanın en büyük incir üreticisi ve ihracatçısıdır. Ülkemiz, 153.112,47 ton olan dünya kuru incir ihracatının %59,5'ini karşılamaktadır. Ülkemiz kuru incir ihracatında ilk sırada yer almaktadır. Ancak incirin sadece kuru incir olarak ihracatı olası katma değerli ürünlerin ihracatı ile ülkemize ve üreticimize çok daha fazla gelir getirme ve rekabet gücünü artırma potansiyelini düşürmektedir. Bu proje ile katma değerli ürün geliştirme, sektör çalışanlarının yeni ürün geliştirme becerilerini artırma ve ürünlerini pazarlama yeteneklerini geliştirmeyi amaçladık. Proje kapsamında uygulanan faaliyetler, kırsal alanlardaki genç/kadın girişimcilere ve küçük fabrika sahipleri ile yapılan toplantılar, yerinde ziyaretler ve yapılan eğitim çalışmaları bu amacımıza ulaşmamızı sağlamıştır. Bunlarla birlikte yeni bir incir ürünü geliştirip bu ürünü hedef kitlemizin tanımasını ve bu ürün özelinde hedef kitleye yeni bir bakış açısı kazandırmayı amaçladık. Ayrıca incir üreticisinden ihracatçısına kadar sektörde olan tüm paydaşların birbirlerini yakından tanıma fırsatı sağlanması amaçlanmıştır.
İncir, Türkiye'nin üretim ve ihracatında söz sahibi olduğu önemli tarım ürünlerinden biridir. Aydın inciri 2006 yılında coğrafi işaret belgesi, 2016 yılında ise Avrupa Birliği Tescili alarak AB menşe işareti alan ilk ürün olmuştur. Hem incir üretim alanı hem de meyve veren ağaç sayısı bakımından önde gelen il olan Aydın, incir üretim miktarı bakımından da ilk sıradadır. İncirlerin katma değerli yenilikçi ürünlere dönüştürülememesi, kötü pazarlama stratejileri (dijital pazarlamaya yeteri kadar önem verilmemesi), yetersiz ve etkisiz reklam ve tanıtım faaliyetleri, üretim yönetimi, Türk incirinin dış pazarlarda pazarlanması Türkiye'nin dünya pazarındaki mevcut rekabet gücünü tehlikeye atmaktadır. Bu nedenle, öncelikle proje kapsamında Söke TAYEM ve İncir Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü'nden oluşacak ekibin İtalya’da eğitim alması ve alınan eğitim sonucunda hedef kitleye eğitim vermesi hedeflenmiş ve bu amaçla başvuru yapılmıştır. Proje ile katma değerli yeni bir ürün geliştirilmiş, bu ürünün tanıtımı yapılmış, sektördeki kişilerin yeni ürün geliştirme becerileri artırılmış ve ürün pazarlama stratejileri geliştirilmiştir. Geliştirilen incir ürünü özelinde firmalar alternatif ürünler geliştirilerek pazarladıkları ürün seçeneklerine katma değerli yeni ürünler eklemiştir.
Proje kapsamında öncelikle 4 ana faaliyet belirlenmiş ve bunların hepsi gerçekleştirilmiştir. 1- “Yenilikçi incir ürünlerinin geliştirilmesi ve pazarlanması için mesleki ve teknik eğitim” konulu eğiticilerin eğitimi İtalya’da gerçekleştirilmiş, Söke TAYEM ve İncir Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü'nden 10 teknik personel eğitime katılmıştır. 6 gün süren etkinlik, teorik eğitimle birlikte alandaki önde gelen kooperatiflere, üreticilere ve işletmelere ziyaretler ve yerinde uygulamalar şeklinde gerçekleştirilmiştir. 2- “Lansman Etkinliği” Projenin amacının ve yeni geliştirilen incir ürününün tanıtımının yapıldığı etkinliğe genç/kadın girişimciler, küçük fabrika sahipleri ve diğer yararlanıcılar katılım sağlamıştır. 3- “Hedef Grupların Eğitimi 1” Söke TAYEM tarafından verilen eğitime üreticiler, gıda sektörü çalışanları, girişimciler olmak üzere hedeflenenden fazla katılım gerçekleşmiş, katılımcılara dijital pazarlama, pazarlama yöntemleri konularında 2 gün süren eğitim verilmiştir. 4- “Hedef Grupların Eğitimi 2” İncir Araştırma Enstitüsü tarafından verilen eğitime, incir üreticileri, incir ürünü işleyen küçük fabrika sahipleri ve girişimciler katılım sağlamış, yeni incir ürünü geliştirme, markalaşma, pazarlama gibi konularda 2 gün süren eğitim verilmiştir.
Projenin en büyük somut çıktısı en az bir adet yenilikçi incir ürünü tasarlamak ve üretmekti. Eğiticilerin eğitimine katılan personel tarafından geliştirilen yeni incir ürünü; incir, sağlıklı atıştırmalık kuru meyveler (Kivi, portakal, ananas, limon) ve çikolata kaplıdır. Özel geliştirilen ambalajı ile tanıtım etkinliğine katılanlara sunulmuştur. Bu çıktıya Lansman Etkinliğinde katılımcıların ortak kararıyla “Meyveli İncir Rüyası” ismi verildi. Proje ve Yeni İncir Ürünü tanıtım etkinliğine katılan bazı girişimci ve küçük fabrika sahipleri tarafından “Meyveli İncir Rüyası” ürününden esinlenerek geliştirdikleri incir ürünleri pazarlama ürünleri arasına eklenmiştir.
|